Små grep forlenger bruenes levetid
bruer, rehabilitering, forsterkning, utbedring, forlenget levetid, miljøvennlig, bruer, veger, samferdsel, Statens vegvesen
-
EFLA har gjennomført prosjekteringsarbeider på mer enn 50 eksisterende brukonstruksjoner siden 2014.
Dette er kompetanse som vil være svært viktig etter regjeringens bestemmelser om rask gjennomføring av utbedringsprosjekter på veger og bruer i Norge fremover.
Forlenget levetid
Et fellestrekk ved prosjektene er at alle har som målsetning å forlenge levetiden på de eksisterende bruene innenfor det offentlige nettet av riks- og fylkesveger. Flere av prosjektene innebærer særegne og kostnadseffektive nye løsninger, hvor konstruktive og geotekniske tiltak er viktig.
Levetidsforlengelse av dagens bruer er også svært viktig med tanke på besparelse av nybyggingskostnader, herunder også karbonavtrykk og andre miljøpåvirkninger.
Nye metoder
For EFLA er det viktig å holde seg faglig oppdatert, og har tett dialog med forskningsinstitusjoner i forhold til nye metoder som blir utviklet.
I et større bruprosjekt for Agder fylkeskommune benyttet EFLA en metode som aldri
var brukt i Norge tidligere. Denne metoden går ut på at forbindelsen mellom
betong og stål skjer ved at man installerer coiled pinner fra bruas underside.
Pinnene jekkes inn, det kreves ikke sveising av stål eller meisling av betong.
Metoden har vært forsket på av Universitetet i Luleå i Sverige. Et team derfra
har vært samarbeidspartner med EFLA i dette prosjektet.
Denne pinnemetoden anses å ha fordeler, ikke
minst med hensyn til trafikkulemper i anleggsperioden. Alternativet ville være
å meisle opp betongen i vegoverflaten og sveise pinner til toppen av
stålbjelkene ovenfra, noe som krever midlertidig stenging av bruen. Metoden
anses også som miljøvennlig når det kommer til materiellbruk, den er forholdsvis
lav sammenliknet med andre metoder, i tillegg har det vist seg at den nye
metoden er konkurransedyktig når det gjelder kostnad.
Gode samarbeidspartnere
EFLA har gjennom mange år opparbeidet seg flere gode samarbeidspartnere som bidrar til forutsigbarhet og svært god tilgang til bred fagkompetanse. Dette har blant annet bidratt til at EFLA har gjennomført prosjekteringsarbeider på mer enn 50 eksisterende brukonstruksjoner fra 2014. Bruene varierer alt fra små betongkulverter til 250 meter lange stålbjelkebruer på veger med mye trafikk. Prosjektene innebærer en eller flere fagområder:
- Bruvedlikehold
- Bruinspeksjon
- Bruforsterkning
- Platebytte og nye brudeler for gamle bruer
- Utskifting av gamle bruer
- Bruklassifisering og styrkeberegninger
Om EFLA Rådgivende Ingeniører
EFLA har bred kompetanse innen ledelse, planlegging og prosjektering av samferdselsanlegg. De ansatte i Norge har erfaring med bruprosjektering, veg- og gateplanlegging, trafikkanalyser, belysningsanlegg, elektroinstallasjoner, vann-, avløp- og dreneringsløsninger samt prosjekt- og byggeledelse.
Med kostnadseffektive, fleksible og prisvinnende løsninger innen fagområdene, tilbyr avdelingen tjenester som er nødvendige for å sikre god planlegging og prosjektering av fremtidsrettede løsninger.