Samferdsel
Innovasjon i bruforsterkning i Agder
bruer, forsterkning, reprasjon, prosjektering
EFLA har bistått Agder fylkeskommune med forsterkning av to gamle stålbjelkebruer i Agder fylke, som dannet en flaskehals for vegtransport i området. I prosjekteringen er det brukt en metoden som aldri har vært brukt i Norge før, og den har vist seg å være effektiv i forhold til kostnad, gjennomførbarhet og miljøpåvirkning.
.
Informasjon om prosjektet
Oppdragsgiver
Agder fylkeskommune
Periode
2019-2020
Område
Agder fylke
Kontakter
Krzysztof Meixner Seksjonsleder Bruer Telefon: +354 412 6224 / +47 459 75 351 E-post: krzysztof.meixner@efla.no Noregur
Thanasis Oikonomou Senioringeniør Telefon: +354 412 6360 / +47 486 48 133 E-post: thanasis.oikonomou@efla.no Noregur
Gamle bruer som trenger forsterkning
Sagstu og Fidje er rundt 30 meter lange bruer som ligger i Agder fylkeskommune. De er omlag 50 år gamle stålbjelkebruer i ett spenn, konstruert med betongdekke uten samvirke. Det betyr at betongbrudekket sitter på underliggende stålbjelker og distribuerer last fra trafikk til disse, uten å bidra til bærevirkning i det 30 meter lange bruspennet.Bruene har dannet en flaskehals for tømmernæringen i Agder. De har, i likhet med mange andre bruer bygd i den perioden, ikke bærekapasitet som tilfredsstiller dagens krav. EFLA fikk i oppdrag å prosjektere forsterkning for bruene, slik at de kunne klassifiseres til bruksklasser tilsvarende nye bruer. Etter vurdering av mulige forsterkningsløsninger, dialog med brueier i Statens vegvesen (nå Agder fylkeskommune) og Vegdirektoratet ble det valgt å forsterke bruene med etablering av samvirke mellom betongplaten og stålbjelkene.
En ny metode
Denne teorien er kun brukt på noen bruer i Norge tidligere, men aldri med metoden som benyttes i denne prosjekteringen. Forbindelsen mellom betong og stål skjer ved at man installerer coiled pinner fra bruas underside. Pinnene jekkes inn, det kreves ikke sveising av stål eller meisling av betong. Metoden har vært forsket på av Universitetet i Luleå i Sverige. Et team derfra har vært samarbeidspartner med EFLA i dette prosjektet.Denne pinnemetoden anses å ha fordeler, ikke minst med hensyn til trafikkulemper i anleggsperioden. Alternativet ville være å meisle opp betongen i vegoverflaten og sveise pinner til toppen av stålbjelkene ovenfra, noe som krever midlertidig stenging av bruen. I tillegg har det vist seg at den nye metoden er konkurransedyktig når det gjelder kostnad, samt den anses som miljøvennlig da gjenbruken av materiell er stor.
Samarbeid med Universitet i Luleå
Som en del av prosjektet er det utført et lasteforsøk på Sagstu bru, med responsmålinger før og etter pinneforsterkningen. Målsettingen var å få bekreftet at bruen har fullt samvirke etter utført arbeid, og at den kunne få en klassifisering tilsvarende ny bru. Dette arbeidet ble fullført og godkjent av teamet fra Luleå i januar 2020.Tilleggstjenester
I tillegg til forsterkning er det spesifisert, og utført en reparasjon av betongskader og annet vedlikehold. Dette for å sikre forlenget levetid til bruene.Miljø
I prosjektet er det brukt en metode som aldri har vært brukt for bruforsterkning i Norge før. Metoden har en lav forbruk av nye materialer og dermed lav karbonavtrykk, samt å medføre minimal opphold i trafikk over bruen i anleggsperioden.
Prosjekt komponenter
EFLA's rolle i prosjektet
- Prosjektering av forsterkning
- Spesifikasjon av betongvedlikehold
- Oppfølgning og rådgivningstjenester i anleggsperioden