Nyheter

EFLA og Studio Granda vinner konkurranse

6.10.2014

Det var forslaget fra EFLA og arkitektene i Studio Granda som gikk seirende ut av designkonkurransen til Þórsmörks venner [Vinir Þórsmerkur] og det islandske vegvesenet [Vegagerðin] om en ny gangbru over elva Markarfljót ved Húsadalur i Þórsmörk.

Ifølge forslaget vil brua få en enkel og svevende form, og det er en hovedforutsetning at byggverket skal være av så lite omfang som mulig og forårsake så få visuelle forstyrrelser av miljøet som mulig. Det er tilpasset landskapet på begge sider av elva og kommer i land liggende i en høyde på ca. 9 meter over sand- og grusbankene ved Markarfljót. Brua vil forbindes med den nye parkeringsplassen nord for Markarfljót og stiene i Húsadalur på sørsiden.

Brua blir ei ca. 158 meter lang hengebru. Bruas silhuett og høyde er en sammenhengende hengende bue der buens laveste punkt ligger tre meter lavere enn bruendene. Brudekket er laget av tre, muligens innenlandsk produksjon, og blir båret av stålkabler. Bredden på brudekket blir 2,5 meter mellom kantene der det skal være rekkverk. Det skal være åpne mellomrom mellom fjølene i brudekket; noe som vil øke nærheten mellom de som går over brua, og elva, men dog uten at det oppstår fare for deres sikkerhet. Bærekablene skal festes i brupilarer ved bruendene. Brupilarene skal utføres i armert betong og forankres i berg. De blir for det meste usynlige i det ferdiggjorde anlegget.

Nedenfor brudekket blir det andre stålkabler som ligger i parabel både vannrett og loddrett. De skal ha som funksjon å stive av brua slik at den ikke svaier og beveger seg. Ifølge konstruksjonsbetingelsene skal det være mulig å kjøre over brua med et kjøretøy på fire tonn.

Bruas bærekonstruksjon er så lett at det ikke vil dreie seg om et svært avstivet byggverk. Ved bestemte vilkår vil brua derfor bevege seg en del, men innenfor sikre grenser. Ved sluttprosjekteringen, som man forventer vil komme i gang i løpet av de neste ukene, vil det bli lagt vekt på å utføre bærekonstruksjonen på en slik måte at brukernes sikkerhet og komfort blir maksimert. Ved konstruksjon og materialvalg vil det bli lagt an på å sikre at drifts- og vedlikeholdskostnadene for brua blir så lave som mulig.