Ny veg og bruer i Trøndelag
Fv715, Keiserås, Olsøy, Fosenvegene, Statens vegvesen, Trondheim, bomveg, “ei tim' te by'n”, bru, kulvert, Omundvågbru, platebru, Breilielvbru, platebru, Olsøybru, Skaudalbrua,
Prosjektering av 16,5 km veg. Fv. 715 Keiserås – Olsøy inngår som et av delprosjektene i bomvegprosjektet Fosenvegene.
Informasjon om prosjektet
Oppdragsgiver
Statens vegvesen Region midt
Periode
2012 - 2014
Område
Region midt - Trondheim
Kontakter
- Eivind Aase Avdelingsleder Samferdsel Telefon: +354 412 6260 / +47 954 05 559 E-post: eivind.aase@efla.no
Beskrivelse av prosjektet
Fv. 715 Keiserås - Olsøy inngår som et av delprosjektene i bomvegprosjektet Fosenvegene ei tim' te by'n som er eid av de åtte kommunene på Fosen samt Agdenes kommune og Nord og Sør Trøndelag fylkeskommune.
Prosjektet innebærer å heve standarden på dagens fv. 82/155 slik at denne traséen blir den nye hovedforbindelsen mellom Trondheim og de ytre og nordre delene av Fosen. Når prosjektet er fullført får vegen navnet fv. 715. Strekningen Keiserås - Olsøy er på total ca. 16,5 km
Parsell 1 går i sin helhet i Leksvik kommune fra Keiserås til Kråkmo, fylkesgrensa mellom Nord og Sør Trøndelag, og har en lengde på ca. 13 km. Vegen følger i hovedsak dagens Fv 82 med fire bruer (to prosjekteret av EFLA) og en kulvert på strekningen.
Parsell 2 går fra fylkesgrensa og til Olsøy lengde ca. 3,5 km, det er to bruer på strekningen.
Med grunnlag i reguleringsplan omfattet oppdraget utarbeidelse av komplett byggeplan og konkurransegrunnlag med tegninger iht. vegvesenets håndbok 139, og prosjektering av to bruer på parsell 1 og to bruer på parsell 2.
Omundvågbru er en 50 m lang bru i tre spenn som utførtes som en platebru av spennarmert betong og bygges med endeskjermer, overgangsplate og vingemurer i hver ende.
Breilielvbrua er bygd i ett 19 m langt spenn mellom akse 1 og akse 2 med 2,5 m spenn fra aksene til bruende på hver side. Bruen ble utført som en platebru av spennarmert betong og bygges med endeskjermer, overgangsplate og vingemurer i hver ende.
Olsøybru bygges i tre spenn på 11-16-11 m og utføres som en platebru av slakkarmert betong.
Skaudalbrua blir en 90 m lang samvirkekonstruksjon over tre spenn. Tverrsnittet har 2 primære stålbjelker og samvirkende betongplate
Oppdraget omfattet utarbeidelse av konkurransegrunnlag med nødvendige tegninger samt arbeidstegninger og stikningsdata for gjennomføringen.
Prosjekt komponenter
EFLAs rolle i prosjektet
- Veg, 7,5 m bredd, ca. 16,5 km
- Kryss og avkjørsler
- Omundvågbru, 50 m
- Breilielvbru, 19 m
- Olsøybru, 38 m
- Skaudalbru, 90 m
Skaudalbrua. Foto: Statens vegvesen
Skaudalbrua og Olsøykrysset. Foto: Statens vegvesen