Nyheter

Bruer og gangveger for det norske vegvesenet

24.10.2016

  • Gang og sykelveg Ryng 3 - 1

I de siste årene har EFLA etablert seg i Norge og gjennomført en rekke interessante prosjekter. Blant de prosjektene EFLA har hatt ansvaret for, er design av gangbruer og gang- og sykkelveger for Statens vegvesen i Oslo.

Gang- og sykkelvei langs Ring 3 

EFLA hadde ansvaret for design og rådgivning i forbindelse med en 1 km lang gang- og sykkelveg langs Riksvei 150 (Ring 3), samt forskjellige andre relaterte tiltak i den nordlige delen av Oslo. EFLAs rådgivning bestod av design av vegen og et nytt kjørefelt for busser på Ring 3, geotekniske undersøkelser, akustikk (støyforhold), utarbeidelse av anbudsmateriale, prosjektering av avløpssystem, og gatebelysning.
Byggingen av veien er en del av et tiltak for en bedre sykkeltilretting i Oslo. Vegen er definert som hovedveg i sykkelvegnettet i Oslo.

Gang og sykelveg Ryng 3 - 5Gang og sykkelveg ved Ring 3

Gangbruer ved Borgenveien og Ris skole

EFLA hadde ansvaret for designet av to nye gangbruer ved Ring 3. Dette er Borgenveien gangbru, en 15 meter lang betongbru som forbinder gangveiene i området på en tilgjengelig måte, og Ris skole gangbru, en 100 meter lang stålbru med hovedspenn over Ring 3. Hovedspennet på Ris skole gangbru er 45 meter langt og støttes av kabler. Tårnene som kablene er festet til, setter sitt preg på anlegget.
Arbeidet med gang- og sykkelvegen og bruarbeidet startet i 2014 og ble avsluttet nå i sommer.

EFLAs samarbeidspartner ved design av Ris skole gangbru var arkitektkontoret Studio Granda.

Gang og sykelveg Ryng 3 - 4Gangbruer ved Borgenveien og Ris skole

Gang- og sykkelbru ved Ullevaal stadion

I de siste månedene har EFLA arbeidet med design av en ny gang- og sykkelbru ved det norske nasjonalanlegget for fotball, Ullevaal stadion. Brua krysser Sognsveien og den trafikktunge Ring 3, der det passerer 65 000 kjøretøyer per dag. Brua kommer til å erstatte den nåværende brua, som ikke lenger oppfyller de behovene som gående og syklende trafikanter i området har.

Den nye brua er en stålkassebru, der den totale bredden på 6 meter mellom rekkverkene deles mellom et fortau og en sykkelvei. Man kan si at de to T-kryssene på brua er løst med myke linjer og en stedbundet utvidelse av brudekket. Den totale lengden på brua er 420 meter. I tillegg til designet av brua består oppdraget av en tilpasning av gangveinettet til den nye brua, landskapsdesign, prosjektering av nye avløps- og gatebelysningssystemer, planlegging av nødvendig flytting av telekom- og elektriske anlegg til jordkabler, og grunn- og miljøundersøkelser i området.

Arbeidet er utført for Statens vegvesen, Region øst. EFLA har en rammeavtale med denne regionen i forbindelse med arbeider i Oslo og Akershus fylker. EFLAs samarbeidspartner i brudesign ved Ullevaal stadion er arkitektkontoret Brownlie Ernst and Marks Ltd. Man regner med at byggearbeidet vil starte våren 2017.

Ullevaal stadionNy gang- og sykkelbru ved Ullevaal stadion