Nyheter

Trafikkstyringssystem for tunneler

25.8.2016

  • Tunnelen

EFLA fikk i oppdrag å konstruere et trafikkstyringssystem for Árnafjarðartunnelen (1680 m) og Hvannasundstunnelen (2120 m) på Færøyene. Til sammen danner de nærmest én lang, sammenhengende tunnel. 

Tunnelene, som lokalbefolkningen kaller «tunnlarnir norður um fjall», er på øya Borðoy og forbinder Klaksvík med Árnafjørður og tettstedene i nord, Hvannasund og Norðdepil. Tunnelene, som er ettfelts og blant de første tunnelene på Færøyene, ble tatt i bruk på 1960-tallet. 

Løse problemene knyttet til trafikkstyring i tunnelene

Fordi tunnelene er ettfelts, kunne det oppstå farlige situasjoner i dem når større biler, busser og trailere møttes, for møteplassene er ikke brede nok for slike kjøretøyer. Sjåførene i større biler som møtte andre store biler i tunnelene, kunne f.eks. bli tvunget til å rygge ut, med den risikoen og ubehagelighetene det medførte. Det er betydelig trafikk i tunnelene, særlig i sommerperioden, og bussene som transporterer skolebarn mellom naboområdene kjører også gjennom tunnelene. Det var derfor et stort behov for å løse problemene knyttet til trafikkstyring i tunnelene, og EFLA fikk i oppdrag å konstruere et system som kunne styre trafikken av større biler gjennom tunnelene. Det skal nevnes at EFLA har vært involvert i slike prosjekter tidligere og konstruerte bl.a. trafikkstyringssystemet for tunnelen ved Oddskarð i Fjarðarbyggð på Øst-Island.

Skiller ut større biler og stopper dem

Et team fra EFLA konstruerte derfor et trafikkstyringssystem som skiller ut større biler og stopper dem ved tunnelåpningen dersom det er andre store kjøretøyer inne i tunnelen. På den måten hindrer systemet at store kjøretøyer møtes i tunnelene, for trafikkstyringssystemet er plassert ved alle tunnelåpningene i Klaksvík, Árnafjørður og Hvannasund. Det var byggherre- og veiforvaltningsorganisasjonen Landsverk, som blant annet tar seg av samferdselsspørsmål på Færøyene, som hadde ansvaret for prosjektet, og som også deltok i igangsettelsen av arbeidet, som startet i november 2015. 

Politiet benyttet systemets muligheter og stengte for all trafikk 

Trafikkstyringssystemet for «tunnlarnir norður um fjall» har vært i bruk siden i juni i år, og Gunn H. Møller, prosjektleder i Landsverk, sier at man har svært god erfaring med systemet og at trafikantene er fornøyde med den nye løsningen. Ved hjelp av systemet er det mulig å styre trafikken av større kjøretøyer gjennom tunnelene og på den måten sikre en tryggere veitrafikk i området.

Systemet kan også brukes til å stenge tunnelene for all trafikk, og det er Landsverk eller politiet som har muligheten til å fjernstyre det. Nytteverdien av dette viste seg tydelig for kort tid siden, da en stim av grindhval kom til Hvannasund og førte til at det oppsto trafikkork i tunnelene. Politiet benyttet seg da av systemets muligheter, stengte for all trafikk gjennom tunnelene, og styrte på den måten trafikken gjennom dem.