Nyheter

Oppbygging på populære reisemål

14.7.2015

EFLA har de siste årene vært involvert i utforming av utsikts- og gangplattformer på populære turistattraksjoner rundt om på Island, i samarbeid med arkitektkontoret Arkis arkitekter, Landmótun og Landform.

Utsiktsplattformer har allerede blitt bygget ved Skógafoss, hvor Landform hadde ansvar for design og ved Ófærufoss i Eldgjá, hvor Arkis og Landform hadde ansvar for design. I tillegg har arbeidet med utsikts- og gangplattformer startet ved Dettifoss hvor Landmótun er hoveddesigner. 

Nå i sommer planlegges oppbygging av fire utsiktssteder i tillegg, hvor EFLA har vært involvert i utformingen. Det er ved Svartifoss hvor Landmótun er hoveddesigner, ved Skógafoss og ved Göngumannafoss og Hrísvaðsfoss i Arnarfjörður hvor Landform har ansvar for design.

Målet med plattformene er først og fremst å øke turistenes sikkerhet ettersom det ofte er betydelig risiko for fall ved de nevnte steder, samt å bidra til mindre belastning av miljøet og minske fare for ødeleggelse av vegetasjon. Utsiktsplattformene ved Dettifoss, Svartifoss og i Eldgjá bygges på vegne av Vatnajökull Nasjonalpark, plattformene i Arnarfjörður bygges i regi av statens miljøinstitutt og plattformene ved Skógafoss kostes av Rangárþing eystri kommune.

Ved utforming av plattformene ble det lagt vekt på å minimere materialforbruk samt å benytte materiale med lang levetid. EFLA har hatt ansvaret for utføringen av plattformenes bærekonstruksjon, utforming av tegninger og anbudsgrunnlag. Samtidig har EFLA, i noen tilfeller, tatt seg av risikoanalyser, geotekniske undersøkelser og tilsyn under anleggstiden. Plattformenes bærekonstruksjon er i mange tilfeller et krevende oppdrag, de står ofte i hellinger eller ved kanten av stup, noe som gjør at fundament og bærende strukturer må oppfylle strenge sikkerhetskrav. Noen av plattformene ble tegnet i 3D, men det gjør arbeidet lettere for designere og andre involverte.

Bygging av plattformene er også en utfordring siden de ofte ligger på steder langt unna hovedveiene. I de tilfeller har bærekonstruksjonen blitt bygget på et verksted og transportert sammen med annet byggemateriale og utstyr til stedet med et helikopter.