Nyheter

Operatunnelen i Oslo

2.7.2013

På vegne av Statens vegvesen region øst holder EFLA Rådgivende Ingeniører på med gjennomføring av risiko og sårbarhets analyse på grunn av forlengelse av Operatunnelen. 

Operatunnelen er et tunnel system som går gjennom den sentrale regionen av hovedstaden Oslo. Tunnelen ble konstruert i flere faser og ble først åpnet i 1990. I dag er Operatunnelen ca. 6 km lang, med tre kjørefelt i hver retning samt diverse av og på ramper. Trafikken gjennom tunnelen er høy, ca. 100.000 kjøretøy pr døgn.

Operatunnelen er et synonym over 4 forskjellige tunneler, nemlig:

  • Festningstunnelen som ble åpnet i 1990.
  • Ekebergtunnelen som ble åpnet i 1995.
  • Svartdalstunnelen som ble åpnet i 2000.
  • Bjørvikatunnelen / Operatunnelen som ble offisielt åpnet i 2010.

Forslag til områdereguleringsplan for Filipstad er fremmet av Oslo kommune Plan- og bygningsetaten med lokkalternativ over E18, dvs. lokk på ca. 400 m mellom Operatunnelen og dagens Hjortneskryss. Området skal frigjøres til byutviklingsformål.

I forbindelse med rushtiden i dagens situasjon er det både saktegående og stillestående kø i tunnelen. I en så lang tunnel som Operatunnelen og ved en eventuell forlengelse øker mengden av biler som står i kø inni i tunnelen. Ved eventuelle uønskede hendelser, som f.eks. brann må personene i bilene evakueres.

Prosjektet er omfattende, med en analyse av risikofaktorer i tunneler sammen med en mer detaljert analyse av valgte faktorer. Uønskede hendelser vedrørende tunneler er systematisk undersøkt, konsekvenser evaluert og tiltak innført dersom risikoen er ansett som uakseptabelt. I tillegg er sårbarheten av veinettet og infrastruktur vurdert med hensyn til farlige hendelser i tunnelen samt analyse av ruter for redningstjenesten, brannvesen, politi osv.