Nyheter

Islands president presinterer prosjekt i Finnafjordur

27.6.2013

Kommunene Langanesbyggd og Vopnafjardarhreppur har ingått samarbeid med Bremenport i Tyskland om forskning og testing for mulig oppbygging av industriell- og havneområde i Finnafjordur. 

Firmaet Bremenport er blant de største drift- og forvaltningsorganer for omlastingshavner i Europa og er Bremerhafen-havn den neststørste av sin sort i Tyskland.

I et nytt kommuneplan for Langanesbyggd-kommune er forventet betydelig aktivitet på grunn av omlasting- og tjenestehavn i Finnafjordur men det er mye som tyder på at naturlige vilkår og geografisk beliggenhet gjør at Finnafjordur er et optimalt valg for en slik havn. Området ligger sør for fjellet Gunnolfsvikurfjall og er i kort avstand sør for byen Þorshofn. Geografiske vilkår vurderes gode i Finnafjordur, både på land og til sjøs. Planlagt havneområde tilbyr noe hundre hektar av bæredyktig flatmark og muligheter å bygge kai opptil dybde på 24m. Bølger og værforhold er ifølge første undersøkelser gunstige.

Basert på ovennevnte landvilkårer har Bremenport, som utvikler og bygger opp havner og er 100% eiet av delstaten Bremen, sett til muligheten om samarbeid med lokale kommuner om planlagt havn i Finnafjordur. Firmaet har studert flere valgmuligheter i forbindelse med omlastingshavn i Nord-Atlanterhavet og de tror at vilkårene i Finnafjordur er foretrekkende. Dette er et enormt investeringsprosjekt som krever varierte forskningsarbeid, som blir gjennomført av islandske og utenlandske spesialister i årene som kommer. Firmaet Bremenport har ansvar med og tar seg av finansieringen av forskningsarbeidet som er rundt hjørnet. Firmaet EFLA Rådgivende ingeniører blir rådgivende for de kontraktparter i prosjektet i samråd med representanter i de lokale kommunene.

I et offentlig besøk skal Islands president besøke Bremen og presentere prosjektet.

Seilinger på Nord Ishavet

I forbindelse med økt diskusjon om klimaoppvarming og raskere smelting av havis på nordlige strøk tidligere enn beregnet, har verdens øyner fokusert på seilruten mellom Stillehavet og Atlanterhavet om Nord Ishavet. Skipstraffikken har økt noe om Nordatlanterhavet de siste åra og den vil øke enda mer p.g.a. forutsigbar transport av olje, flytende naturgass og økt gruvedrift på øst-Grønland og i Russia. Siste år var 50 lasteskip som ferdedes den seilruta som kalles Nord-Øst ruta. I den forbindelse er Island bra plassert geografiskt i Nordatlanterhavet. Havnen i Finnafjordur ligger i den forbindelse i seilruta og tilbyr foretrukne vilkår som omlastningshavn for varer som er på vei mellom Asia, Amerika og Europa.