Fosenveien åpnet
-
Bilder fra del 3, FS. 715, Osavatnet - Rødsjøsvingen.
-
Det ble gjort en stor jobb for å bedre siktforholdene på strekningen.
-
fremkommelighet og trafikksikkerhet var hovedmålsetningen med prosjektet.
Bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet
Hovedmålsetningen med prosjektet var å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten på strekningen. På bakgrunn av målsetningen og de økonomiske rammene ble tre delparseller valgt ut. Store deler av strekningen hadde en standard som gjorde ikke gjorde fremkommelighet og sikkerhet tilfredsstillende. Med varierende veibredde, uheldige stigninger og enkelte partier med høye fjellskjæringer.Muligheter for mer vei
Prosjektet er i utgangspunktet snart ferdig. Men på bakgrunn i gode priser fra entreprenøren ser man muligheten til å kunne bygge ut enda mer vei til befolkningen i Fosen. Per i dag, når man nærmer seg slutten, er 1,8 av de 2,4 milliarder kronene benyttet.Krevende innspurt
Den siste planlagte strekningen kan bli en krevende strekning. I 1978 ble denne strekningen rammet av 1900-tallets største kvikkleirskred. Mellom 5 og 6 millioner kubikk leire raste ut. Dette krever en del ekstraundersøkelser for å avgjøre om prosjektet er gjennomførbart.Om EFLA rådgivende ingeniører
EFLA Rådgivende ingeniører er en gruppe med ansatte i Norge som har bred kompetanse innen samferdselsrelatert trafikk- og transportplanlegging. De ansatte i avdelingen har erfaring med bruprosjektering, veg- og gateplanlegging, trafikkanalyser, belysningsanlegg, elektroinstallasjoner, vann-, avløp- og dreneringsløsninger samt prosjekt- og byggeledelse.
Med kostnadseffektive, fleksible og prisvinnende løsninger innen fagområdene, tilbyr avdelingen tjenester som er nødvendige for å sikre god planlegging og prosjektering av fremtidige løsninger hvor trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle trafikantgrupper er prioritert.
Les mer om prosjektet her.