Nyheter

EFLA forbinder bebyggelser i nord-Norge

16.12.2014

Vi står nå foran en fornyelse av de to parallelle løpene i Tromsøysundtunnelen i Nord-Norge. Denne tunnelen forbinder en bebyggelse på 72 000 mennesker på Tromsøya med fastlandet. 

Tunnelen fra Tromsø til fastlandet er en hovedtrafikkåre der det passerer i gjennomsnitt 15 000 biler i døgnet. Endringene skal øke trafikksikkerheten for trafikantene. Ingeniørkontoret EFLA har ansvaret for teknisk rådgivning og den samlede prosjekteringen av arbeidet. Fordi det er nødvendig å holde tunnelen åpen for trafikk hele tiden, er dette et teknisk komplisert oppdrag som stiller store krav i anleggsperioden. Prosjektet er omfattende, og har engasjert EFLAs medarbeidere på en rekke fagområder i de siste tretti månedene. EFLA leverte nylig anbudsmaterialer i forbindelse med prosjektet.

De to løpene, som hver for seg er ca. 3,5 km lange, er forbundet med nødtunneler med 250 meters mellomrom. I oppdraget skal alt elektrisk og sikkerhetsutstyr i tunnelen byttes ut, og endringer foretas på tekniske rom og pumpeutstyr under svært trange forhold. Det skal likeledes gjennomføres endringer på trafikkstyringen ved tunnelmunningene slik at det blir mulig med vekslende trafikk gjennom tunnelen både i anleggstiden og når tunnelen tas i bruk igjen. Blant det utstyret som skal installeres i tunnelen, er et kameraovervåkingssystem som gjør det mulig å følge med på alt det som skjer i tunnelen fra tunnelens vaktsentral. Radarsystemet sender f.eks. advarsler dersom gående eller syklende trafikanter beveger seg gjennom tunnelen, eller når noe blir stående stille på veien. Ca. 5 000 manntimer er blitt utført for prosjektet av EFLA på Island, og anslåtte kostnader for det totale arbeidet er ca. to milliarder islandske kroner.

Siden det er nødvendig å ha alle systemer i tunnelen i gang i anleggsperioden, stilles det store krav til koordineringen av trafikkstyringen når utstyret i tunnelen skal skiftes ut. Dette stiller store krav til tekniske utførelser og gjennomføringsrekkefølge. Det skal arbeides både med nattstenging og vekslende trafikk i tunnelen mens arbeidet pågår. Anleggstiden er anslått til 18 måneder, og arbeidet skal starte kommende vår.